MiljöbarometernMiljöbarometern

Startsida / Miljöprogram 2018-2021 / Transporter och resor / Begränsad klimatpåverkan / Öka andelen miljöanpassade fordon
Åtgärd TR.2.2.1

Öka andelen miljöanpassade fordon

Kommunens fordonsflotta behöver miljöanpassas efter de miljömål vi har satt upp om 50 % fordon som drivs med förnyelsebart bränsle eller el samt 75 % miljöbilar. Vid köp, leasing eller hyra ska verksamheterna, utifrån behov, välja så lätta och så energieffektiva fordon som möjligt. Förnyelsebara drivmedel eller elfordon är förstahandsvalet. Dessutom ska avancerad kravnivå enligt Upphandlingsmyndighetens kriterielista för fordon användas.

Genomförande

  • Vid köp, leasing eller hyra ska verksamheterna, utifrån behov, välja så lätta och så energieffektiva fordon som möjligt. Förnyelsebara drivmedel eller elfordon är förstahandsvalet. Dessutom ska avancerad kravnivå enligt Upphandlingsmyndighetens kriterielista för fordon användas.

  • Alla förvaltningar och bolag ska ha en utbytesplan för sina fordon. Utbytesplanen ska uppdateras årligen samt vid behov och följas.

Uppföljning
G: alla förvaltningar och bolag har en utbytesplan som följs och som visar att vi kommer att nå uppsatta mål. I princip alla utbyten av fordon görs till miljöbilar eller bilar med fossilfria bränslen eller el
H: utbytesplanerna hålls uppdaterade och utbyten av fordon har påbörjats
P: alla förvaltningar och bolag har tagit fram en utbytesplan som följs

Resultat

Vi har ökat andelen miljöbilar och fossilfria bilar sedan 2018 men utvecklingen går långsamt och vi kommer inte att nå vårat mål. I takt med att vi ökar andelen miljöbilar och fossilfria fordon så fortsätter även kommunens totala fordonsinnehav att öka. Tyvärr har det inte enbart köpts in/leasats fossilfria eller miljöbilar under 2018-2021. Orsaken till detta är att det är ett sämre utbud på fossilfria lätta lastbilar eller att priset är högt jämfört med ett fordon som är drivet med diesel eller bensin. En annan orsak är att det saknas styrning och kontroll kring vilka fordon som köps in/leasas i våra verksamheter.

Under 2021 har bränslet Ecopar provats på dieseldrivna fordon i tekniska kontorets verksamheter och det har fungerat bra. Utbyte till Ecopar planeras under 2022.

Under våren 2022 har socialförvaltningen planerat för leasing av nya bilar då nuvarande leasingperiod närmar sig sitt slut. Inför detta så gjordes en analys vilken mynnade ut i att den förnyade leasingen skulle innefatta laddhybrider istället för, som tidigare, endast elbilar. Socialförvaltningen har verksamhet i hela kommunen och flera uppdrag verkställs därför på flera olika platser till vilka personal tar sig med bil. Ledningsgruppen har i samråd med räddningschef samt beredskapssamordnare diskuterat sårbarheten i beredskapskraven i att förlita sig på ett drivmedel( EL) som i händelse av kris kan vara gränssättande. Utifrån detta har socialförvaltningen valt att, inför den förnyade upphandlingen, fokusera på bilar av laddhybridsmodell som drivs på olika drivmedel( El/Bensin). Det har vid förberedelserna inför upphandlingen diskuterats att det kommer att påverka Vaggeryds kommuns övergripande mål ”en plats med hållbar samhällsutveckling” med därtill kopplade riktlinjer. En förändring från rena elbilar till laddhybrider riskerar en negativ påverkan på ”Minska utsläppen av växthusgaser genom att miljöanpassa transporterna”. Tidigare upphandlade bilar bestod av rena elbilar vilket medförde en stark positiv påverkan på en god måluppfyllelse. Det förändrade samhällsläget med aktuell krisberedskap medför att socialnämnden har att balansera krav och mål. En utveckling av fordon med både förnyelsebart bränsle och el som säkerställer både beredskapskrav och miljömål är önskad av socialnämnden. Men först till 2025 års upphandling kan frågan hanteras på nytt.

Uppdaterad: 2024-01-24
Delansvarig
  • Barn- och utbildningsnämnden
  • Kommunstyrelsen
  • Kultur- och fritidsnämnden
  • Miljö- och byggnämnden
  • Socialnämnden
  • Tekniska nämnden
  • Vaggeryds energi AB
  • VSBo