Gå direkt till sidans innehåll

Kommunikation och beteendeförändring

Delmål TR. 10. 2

Kommunikation är ett viktigt verktyg för att få hela organisationen att arbeta långsiktigt med miljö- och hållbarhetsfrågor. Vi har också ett stort ansvar att kommunicera till allmänheten. Kommunen ska också verka för att skapa beteendeförändring hos såväl anställda som allmänheten i miljö- och hållbarhetsfrågor.

Mål för den geografiska platsen

  • Målet är att öka både den generella kunskapen om miljö- och hållbarhetsfrågor samt den specifika ämneskompetensen.
  • Målet är att få till en beteendeförändring hos kommuninvånarna inom konsumtion och livsstil.
  • Målet är att våra kommuninvånare ska göra fler hållbara resor.

Mål för kommunkoncernen

  • Vi ska minska matsvinnet i våra verksamheter med 20 % till 2021 jämfört med de mätningar som utförts under 2017 och 2018.
  • Vi ska nå ut med kommunens miljöarbete till allmänheten med fokus på målgruppen barn och unga.
  • Vi ska utföra informationskampanjer om hållbar konsumtion och livsstil inom målgrupperna skola, föreningar och företag.
  • Vi ska ta fram en digital, översiktlig och lättläst version av miljöprogrammet riktat till kommuninvånarna.
Bedömning: Målet ser ut att uppnås Målet ser ut att uppnås

Åtgärder

Uppdaterad: 2024-01-16