Genomförande
a) Alla verksamheter ska se över och dokumentera vilka engångsprodukter som finns i verksamheterna, när de används, varför engångsprodukter behövs och vilka engångsprodukter som kan plockas bort
b) Alla verksamheter ska se över om det finns alternativ till de engångsprodukter som används, finns ”vanliga” alternativ att tillgå eller en mindre miljöpåverkande engångsprodukt?
c) Rutiner/riktlinjer för när engångsprodukter får användas ska tas fram
d) Upphandlingsenheten ser över vilka engångsprodukter som ska vara valbara i beställningssystemet med fokus på att vi bara ska erbjuda miljövänliga engångsprodukter. Upphandlingsenheten utför kommunikationsinsatser till beställarna om nya riktlinjer för engångsartiklar.
e) Mängden inköpta engångsprodukter år 2021 ska jämföras med Mängden inköpta engångsprodukter år 2017. Typ och material på engångsprodukten ska noteras.
Uppföljning
G: a, b, c, d och e är genomförda
H: a, b och c är genomfört
P: a och b är genomfört