MiljöbarometernMiljöbarometern

Startsida / Miljöprogram 2022-2025 / Hållbar samhällsplanering och bebyggelse / Luft och kemikalier / Arbete i kommunens kemikaliehanteringssystem
Åtgärd MP.2.3.2

Arbete i kommunens kemikaliehanteringssystem

Alla förvaltningar och bolag ska arbeta i kommunens digitala kemikaliehanteringssystem. Systemet hjälper oss att uppfylla grundläggande lagstiftning (uppdaterad kemikalieförteckning) samt att göra riskbedömningar av kemikalier och fasa ut farliga kemikalier.

Resultat

Sim- och sporthallarna, Räddningstjänsten och Vaggeryds energi har arbetat med att föra in alla kemikalier som används då systemet var nytt. Det har sporadiskt kontrollerats efter det. Det har inte köpts in nya kemikalieprodukter som inte redan finns med i systemet. För Räddningstjänsten kommer detta läggas in som en rutin i årshjulet.

Tekniska förvaltningen arbetar med att föra in nya kemikalier.

VSBo har fortfarande arbete kvar med att inventera och riskbedöma produkter.

För barn- och utbildningsförvaltningen är arbetet igång både inom kosten, förskolan, grundskolan och gymnasie/vuxenutbildningen med att inventera och riskbedöma produkter. Arbetet sker löpande vid till exempel inköp. På grundskolan och gymnasiet är det främst kemilärarna som arbetar med detta som ett pågående arbete.

AME arbetar för att alla kemiska ämnen som används i verksamheten ska registreras i IChemistry. Inventering och riskbedömning av ämnen pågår. I möjligaste mån används enbart miljövänliga alternativ.

Uppdaterad: 2024-02-21
Delansvarig
  • Barn- och utbildningsnämnden
  • Kommunstyrelsen
  • Kultur- och fritidsnämnden
  • Socialnämnden
  • Tekniska nämnden
  • Vaggeryds energi AB
  • VSBo