Gå direkt till sidans innehåll

Arbete i kommunens kemikaliehanteringssystem

Åtgärd MP. 2.3. 2
Åtgärdsstatus:
Påbörjad Påbörjad

Alla förvaltningar och bolag ska arbeta i kommunens digitala kemikaliehanteringssystem. Systemet hjälper oss att uppfylla grundläggande lagstiftning (uppdaterad kemikalieförteckning) samt att göra riskbedömningar av kemikalier och fasa ut farliga kemikalier.

Resultat

Sim- och sporthallarna, Räddningstjänsten och Vaggeryds energi har arbetat med att föra in alla kemikalier som används då systemet var nytt. Det har sporadiskt kontrollerats efter det. Det har inte köpts in nya kemikalieprodukter som inte redan finns med i systemet. Räddningstjänsten arbetar vidare med att göra detta till en naturlig del av vardagen. Målet är att detta läggs in som en rutin i årshjulet, vilket ännu inte är genomfört.

Tekniska förvaltningen arbetar med att föra in nya kemikalier för sina verksamheter.

För barn- och utbildningsförvaltningen är arbetet igång både inom kosten, förskolan, grundskolan, gymnasie/vuxenutbildningen, städorganisationen och vaktmästarorganisationen med att inventera och riskbedöma produkter. Arbetet sker löpande vid till exempel inköp. På grundskolan och gymnasiet är det främst kemilärarna som arbetar med detta genom att ha rutiner och säkerhet kring kemikalier.

Arbetsmarknadsenheten arbetar för att alla kemiska ämnen som används i verksamheten ska registreras i IChemistry. Inventering och riskbedömning av ämnen pågår. I möjligaste mån används enbart miljövänliga alternativ.

Inom socialförvaltningen arbetar för att kemikaliehanteringssystemet ska användas aktivt, men det finns utrymme för förbättringar under 2025.

På VSBo finns ett uppdaterat register på kemikalier. Vi behöver se över vår rutin för hur vi ska arbeta för att få kontinuitet med arbetet i kemikaliehanteringsprogrammet.

Delansvarig
  • Barn- och utbildningsnämnden
  • Kommunstyrelsen
  • Kultur- och fritidsnämnden
  • Socialnämnden
  • Tekniska nämnden
  • Vaggeryds energi AB
  • VSBo
Uppdaterad: 2025-02-26