Gå direkt till sidans innehåll

Upphandling och strategiska inköp

Åtgärd MP. 2.3. 1
Åtgärdsstatus:
Påbörjad Påbörjad

Syftet är att ställa fler och bättre klimat- och hållbarhetskrav i upphandlingarna i länet. Vaggeryds kommun ska under programperioden ställa minst två av följande aktiviteter:

  • Ställa krav på minskad klimatpåverkan inom ett nytt avtalsområde under genomförandeperioden.
  • Ställa krav på tjänster istället för produkter, till exempel ”innetemperatur” istället för värmesystem, hyra t ex arbetskläder istället för att äga i den egna organisationen.
  • Ställa krav på återvunna och begagnade produkter t ex kontorsmöbler, IT-utrustning, och produkter med återvunnet innehåll.
  • Åstadkomma förlängd livslängd av produkter genom att möjliggöra

Resultat

Vid merparten av de upphandlingar som görs har Vaggeryds kommun ställt miljökrav under flera år. Många upphandlingar är återkommande och det är en utmaning att hitta nya områden att ställa miljökrav inom. Upphandlingsenheten tillsammans med beställande förvaltningar försöker ställa vassare krav i upphandlingar vars värde överstiger en hög summa och många beställningar.

Under 2024 har en upphandling av rivning och nybyggnation av Hjortsjöskolan 4-6 gjorts. Exempel på miljökrav som ställts är att entreprenören ska kunna presentera LCA och LCC för föreslagna material och tekniska lösningar, krav på att kommunens miljöprogram ska följas i tillämpliga delar, planering och hantering av materiel görs på ett sätt som minimerar spill, rutiner för miljöledning som ska motsvara/vara i nivå med ISO 14001, utförande väljs så att beställarens livscykelkostnad blir låg och lösningar görs som medför låga drift- och underhållskostnader. Även sociala hållbarhetskrav ställdes, t ex att praktikplatser för minst två samtidiga elever från gymnasieskolan Fenix byggprogram
och arbetsrättsliga villkor där nivåerna för lön, semester och arbetstid ska ligga i nivå med byggavtalet.

Under 2024 har det även upphandlats fönsterputsning med krav på parfymfria medel på förskolor.

I en upphandling av hälso- och sjukvårdsmaterial ställdes krav på:

  • Det finns engångshandskar i sortimentet som är klimatberäknade och har lägre klimatpåverkan.
  • Leverantören ska bedriva ett systematiskt arbete för att minska klimatpåverkan från transport av varor.
  • Leverantören ska rapportera leveransernas koldioxidutsläpp till kund.
  • Leverantören redovisa företagets klimatredovisning.
  • Engångshandskar på ramavtalet ska uppfylla ett antal kemikaliekrav.
  • Leverantören ska bedriva ett systematisk kemikaliearbete med substitution av miljö och hälsoskadliga ämnen.
  • Leverantören ska redovisa de varor som omfattas av ramavtalet som innehåller miljö- och hälsofarliga kemikalier enligt den Europeiska utfasningslistan för farliga kemikalier i sjukvårdsmaterial.
  • Leverantören ska samarbeta kring frågor som rör substitution av miljö- och hälsofarliga kemikalier i de varor som omfattas av ramavtalet.
  • Leverantören ska bedriva ett systematiskt miljöarbete.
Ansvarig organisation
  • Kommunstyrelsen
Uppdaterad: 2025-03-03